Datastyrte tog på T-banen i Oslo

Det at data brukes mer og mer i hverdagen, er en utvikling vi har vært med på i alle år. Dette gjelder også i kollektivtrafikken, og det er mange systemer som brukes som vi kunder ikke har kjennskap til. Kjøp av billetter ved hjelp av apper på telefonen vår, er kanskje det vi som kunder og brukere har mest kjennskap til. Vi som reisende på tog, fly, buss, båt og bane, trenger ikke nødvendigvis vite alt om de forskjellige systemer. Men om vi tenker på tog og T-bane, har vi alle mer enn én gang opplevd forsinkelser, innstillinger og andre avvik som en følge av tekniske problemer med signalanlegget. Det er nettopp dette vi nå skal se litt nærmere på, og det er T-banen i Oslo som nå har tatt i bruk et nytt datasystem – for å øke kapasiteten og punktligheten på sine tog. Færre forsinkelser og flere avganger, er hovedmålet i hovedstaden vår.

Nytt signalsystem i påvente av ny tunnel

Ny teknologi kan avhjelpe mangel på god nok infrastruktur, det jeg mener med dette er at T-banen i Oslo har sprengt kapasitet. Det største problemet når vi tenker på infrastruktur, er at kapasiteten på byens tunneler ikke er god nok. T-banen har de siste årene opplevd en eventyrlig økning i antall reisende, og behovet for flere tog er derfor veldig stor. Men tunnelene er altså den store flaskehalsen, og en ny sentrumstunnel er enda ikke på plass. Det er her et nytt datasystem kommer inn i bildet, nemlig å optimalisere kapasiteten under de rådende forhold.

Gammelt signalsystem fra 1966

Gammelt signalsystem fra 1966

Det er faktisk mer enn 50 år siden at Oslo fikk sin første T-bane, da linjen til Lambertseter ble åpnet i 1966. Når vi vet at vi fortsatt har signalanlegg fra slutten av 1960-årene, sier det seg kanskje selv at tiden er inne for en modernisering. I 2017 hadde T-banen nesten 120 millioner reisende, og dette er ny rekord og mer enn 10 prosent flere reisende enn i 2016. Hvis denne trenden fortsetter, blir det rett og slett ikke plass til alle som vil reise med byens T-banetog. Ved å bygge en ny tunnel vil man kunne øke kapasiteten med 100 prosent, men dette tar tid og er veldig kostbart. Det er bestemt at T-banen skal være hovedstaden sin ryggrad når det kommer til kollektivtransport, og et nytt sikrings- og signalsystem skal derfor på plass.

Datastyrte T-banetog

CBTC er teknologien som skal på plass i Oslo, og står for «Communication based train control» Det betyr at det blir en trådløs kommunikasjon mellom togene og andre viktige enheter i T-banedriften. Det er etablert et tilsvarende system på Østfoldbanen, og dette skal etter sigende fungere veldig bra.

Betydelig økning av kapasitet

Dagens systemer med signalanlegg langs skinnegangen, gjør at det gamle blir borte. Det som gjør dette systemet mer effektivt enn det gamle, er at CBTC alltid vet hvor alle tog befinner seg. Da kan hastighet, start og stopp optimaliseres slik at det blir plass til flere tog på samme strekning. Med dette systemet vil man kunne øke antall tog med hele 8 avganger i timen, og det bare gjennom sentrumstunnelen før den utvides. Dette systemet vil bli å finne på hele T-banenettet i hovedstaden, slik som til Kolsås, Østerås, Frognerseteren, Sognsvann, Vestli, Ellingsrud, Bergkrystallen og Mortensrud.

Tags

Leave Yours +

No Comments

Comments are closed.

  • Comments are Closed