Førerløse busser i Trondheim

Førerløse busser i Trondheim

Tanken på at biler kan fly og mennesket skal befolke planeten Mars har lenge kun vært en utopi. Men så fikk vi plutselig robotgressklippere og støvsuger som gjorde alt selv. Før det tok man små skritt som ofte blir sammenlignet med paradigmeskifter i verdens historie.  En av de mest aktuelle sakene innenfor transport er førerløse busse, og nå ser det ut til at det blir en realitet. Teknologien er svært avansert, og det er mange ting som må være på plass for å få det til. Årsaken til at man vurderer førerløse busser, er ikke bare en kuriositet. Faktisk så vil en minimere menneskelige feil og frigjøre arbeidsplasser. En førerløs buss er avhengig av et utviklet nettverk, basert på 5G teknologi og kunstig intelligens.

Uten sjåfør på Øya

Det er et samarbeidsprosjekt mellom Trondheim kommune og en rekke aktører som har fått til dette pilotprosjektet. Vy, AtB, NTNU og Miljøpakken har alle vært med på å sette bussen ut på veiene.

Bussen kalt EZ-10 har plass til 6 passasjerer og er tilgjengelig for beboere i og rundt Øya sentralt i Trondheim. Den er helelektrisk og en kjøretid på opptil 12 timer. Bussen er trygg og har en gjennomsnittsfart på 16 km/t, noe som faktisk er mer enn en vanlig buss dersom man legger inn naturlige stopp. Med software utviklet av norske Go Mobile, er bussen programmert til å følge kart og rutenett.

Ikke ny teknologi

Selv om teknologien for førerløse biler har eksistert en god stund allerede, har det ikke vært lønnsomt å gjennomføre prosjektene. Dessuten er det mange fallgruver hva gjelder autonome kjøretøy. Faktisk ble det gjort eksperimentet allerede i 1926 med fjernstyrte biler. Senere har både Ford og Tesla utviklet selvkjørende egenskaper i sine biler.

Over-The-Air

Teknologien som brukes i bussen på Øya heter Over-The-Air eller OTA. Dette er en svak kunstig intelligens, som er en måte å kommunisere på via nettet. For man er avhengig av en sentral som oppdaterer, vedlikeholder og fornyer programvare og lignende.

Bussen bruker den smart teknologi. For når den kjører vil alle parameterne følges opp optimalt. Det betyr at hele driften av bussen er så effektiv som det går an. OTA distribuerer info fra en sentral til alle enhetene i klyngen.

Fordeler med førerløse busser

Fordeler med førerløse busser

Dersom bussjåfører leser dette, er det ikke sikkert de er enige i argumentet. Men det å frigjøre arbeidsplasser er først og fremst en gode. Når det er sagt, vil førerløse busser skape like mange nye arbeidsplasser som de tar.

En førerløs buss er også trygg. Den er fulgt opp av teknologi som gjør at den agerer korrekt i alle situasjoner, slik at passasjerer og fotgjengere alltid er trygge. Slike busser går på elektrisitet, som vi får fra vannkraft. Dette er jo en energikilde som er helt utslippsfri. EZ-10 fra EasyMile er et koselig syn i bybildet, og mange applauderer det at den kan stoppe nesten helt framme til døra. Helt lydløst og uten utslipp fra fossilt brensel.

Relaterte innlegg